Palosuojattu BMW:n näyteikkuna
"BMW Welt" (BMW Maailma) on BMW:n näyteikkuna ja autokokemuskeskus, joka sijaitsee Münchenissä Saksassa pääkonttorin yhteydessä. BMW maailma on todellinen arkkitehtuurinen helmi. Sen epätavallinen muotoilu edustaa uuden sukupolven puhuttelevaa arkkitehtuuria. 20 000 ostajaa vuodessa tulee tähän autoteollisuuden "Joy of Driving" - temppeliin noutamaan uusia autojaan. Noin 300 uutta autoa sijoitetaan valmiiksi joka päivä BMW Maailman monikerroksiseen maanalaiseen parkkihalliin, jossa uudet autot luovutetaan asiakkaille.
Kolminkertaisesti suojattu
Uudet ajoneuvot, jotka odottavat tässä parkkihallissa, aiheuttavat kuitenkin suuria palovaaroja - lähinnä niiden sisältämien polttoaineiden ja muiden huoltotuotteiden määrän vuoksi. Tämän riskin torjumiseksi ja ajoneuvojen autotallien määräysten noudattamiseksi BMW käyttää kolminkertaista turvajärjestelmää: Kaikki rakennuksen maanalaiset tasot on rakennettu kokonaan 100-prosenttisesti palamattomista materiaaleista. Tulipalon sattuessa aktivoidaan "märkä" sprinklerijärjestelmä, joka käsittää yli 10 000 sprinkleriä, jotka syöttävät vettä nopeudella 20m³ minuutissa. Lisäksi autotallien happitasot pysyvät pysyvästi alle 15 prosentin. Tämä merkitsee avotulen itsestään sammumista. Inerttinä kaasuna käytetään typpeä.
Ruostumaton teräs oli ykkösvalinta
BMW Maailmassa lähes kaikki juomaveden ja palonsammutusputkistojen sekä typpilinjojen rakenteet on valittu Viega -järjestelmien valikoimasta. Järjestelmästä riippuen putket ja liittimet ovat joko ruostumatonta terästä Sanpress Inoxin valikoimasta tai Sanpressin valikoimasta, jossa on pistooliliittimet. Ruostumaton teräs oli tietysti ensimmäinen materiaali valinta jo esteettisistäkin syistä, mutta sen helppo asennettavuus oli avain tekijä. Se merkitsi sitä, että suunnittelijat voisivat periaatteessa kattaa kaikki järjestelmät yhdellä putkistolla. Tämä yksinkertaisti koko logistiikan ja paikan päällä tapahtuvan varastoinnin. Viega Pressgun puristustyökaluilla suoritetut puristusliitokset säästivät työmaalla aikaa ja työvoimakustannuksia. Puristusliitosten avulla tulitöitäkään ei tarvittu.