Ainoastaan ruostumaton teräs voi kestää agressiivista jäähdytysvalmisteita
Joka päivä seitsemäntoista valukoneistoa Fordin tehtaalla Saksan Kölnissä tuottaa satoja vaihdelaatikon koteloita ja muita alumiinikomponentteja. Aiemmin jäähdyttämiseen ja voiteluun tarvittava emulsio syötettiin galvanoituun teräsputkistoon tarkoitetun 2,5 kilometrin rengasjärjestelmän kautta. Kuitenkin sinkitty teräs kärsi tasaisesta korroosiosta johtuen jäähdytysnestevoiteen aggressiivisista osista. Aluksi vuotoja korjattiin, mutta loppujen lopuksi vuotoja, jotka vaativat huomiota, ilmeni jopa kymmenen kertaa kuukaudessa. Tämä ei ollut toiminnallinen eikä taloudellinen ratkaisu: uusi putkistojärjestelmä, joka oli tehty vankemmasta materiaalista, oli saatava.
Stressitestaus Viegan laboratoriossa
Viega oli jo useiden putkijärjestelmien käytössä eri tuotantolaitoksissa Fordin tehtaalla Kölnissä. Hyvien kokemusten ansiosta huoltotiimin 14 jäsentä päätti hyödyntää Viegan osaamista myös tähän tehtävään. Aluksi kaikki metalliputkimateriaalit tutkittiin Viegan laboratoriossa Attendornissa, koska haluttiin tietää miten ne reagoivat agressiivisiin jäähdytysnestevoiteluaineisiin. Kaikkiaan kolmen kuukauden mittaisissa koesarjoissa Viegan teknikot tutkivat jäähdytysnestevalmisteen, eri materiaalien ja erilaisten paineiden ja lämpötilojen välisiä suhteita.
Ja voittaja oli: Sanpress Inox
Yksikään ei-rautametalli täytti tiukat vaatimukset - emulsio tuhoutuisi juuri näiden materiaalien putkien jälkeen muutaman kuukauden kuluttua. Laboratoriotutkimuksen lopputulos: Vain Sanpress Inox, korroosionkestävä kromi-nikkeli-ruostumaton teräs -tuote, täytti kaikki Fordin laatuvaatimukset. Sanpress Inox -putket sopivat myös puristusliitosteknologian ansiosta mahdollisiin huippupaineisiin, joita teollisissa skenaarioissa voi esiintyä. Tämän materiaalin toinen etu näkyy siinä, että ruostumattomasta teräksestä valmistetut putket ovat alttiina paljon pienemmälle laskeutumisasteelle.
Jotta ehdottomasti varmistettaisiin, että teoria toimii myös käytännössä, asiantuntijat katkaisivat putken osan kuusi viikkoa sen jälkeen, kun se oli asennettu Kölniin. Se näytti edelleen aivan uudelta. Toimintakäyttö vahvisti Viegan testitulokset täysin.